fbpx

Walk Your Talk

Walk your talk

Eén van de grootste uitdagingen wanneer je een spiritueel pad loopt, is om de kennis, ervaring en practice te integreren in het dagelijks leven, kortweg: to walk your talk. Bij iedere spirituele training doe je inzichten op, vergaar je theorie en leer je een hele reeks oefeningen. Het gevaar bestaat dat dit los komt te staan van je dagelijks leven. Je gaat bijvoorbeeld braaf iedere dinsdagavond naar de training en misschien wijd je een half uur of een uur per dag aan je practice of je online-cursus, maar wanneer je klaar bent vergeet je het en richt je je aandacht weer op het dagelijks leven. Dit is deels onvermijdelijk, maar het is ook een valkuil.

De conceptuele werkelijkheid

De kennis, informatie, ideeën en gedachten die je hebt over de werkelijkheid zijn niet de werkelijkheid. Je kunt alles weten over onsterfelijkheid, maar dat maakt je nog niet onsterfelijk. Je kunt precies weten wat het betekent om volgens de vijf virtues van de Tao te leven, maar dat wil niet zeggen dat je het ook daadwerkelijk doet. Je kunt alles weten over Parelbewustzijn, of over wat het betekent om een voortreffelijk mens te zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat je Parelbewustzijn hebt, of dat je een voortreffelijk mens bent. Er is een enorm verschil tussen theorie en praktijk.

De valkuil van idealen

Het is een valkuil om te pogen de ideeën, beelden en idealen die je hebt over de werkelijkheid, in de werkelijkheid zelf te persen. Daarmee breng je eigenlijk een scheiding aan tussen wie je wilt zijn en wie je werkelijk bent: je spirituele zelf enerzijds en je echte zelf anderzijds. We verlangen allemaal naar een weg uit de chaos. We willen allemaal een beter mens worden en bijdragen aan een betere wereld. Maar juist dit verlangen, dit willen, wordt een probleem als het leidt tot een scheiding tussen theorie en praktijk. Het risico dat dit in zich draagt is dat je bepaalde aspecten van jezelf gaat onderdrukken. Destructief gedrag en emoties kunnen je spirituele aspiraties enorm verstoren. Als je deze aspecten vergelijkt met het romantische beeld dat je hebt van een Lao Tzu, een Don Juan, een Kuan Yin, een meesteres of een meester, sifu of boeddha, dan kan het zijn dat je jezelf af gaat wijzen.

Do NOT fake it until you make it

Het onderdrukken van gevoelens, het op wilskracht proberen een voortreffelijk mens te zijn kan ertoe leiden dat je gaat pretenderen, dat je je beter probeert voor te doen dan je bent. Maar noch onderdrukken, noch pretenderen, leidt tot echte groei of verandering. Beide is niets meer of minder dan energieverspilling. Transformatie is iets heel anders dan pretenderen of onderdrukken. You can’t fake it till you make it! Je kunt proberen bepaalde gedragingen of gevoelens te onderdrukken of te ontkennen, maar het enige resultaat is dat er meer druk op komt te staan en ze eigenlijk méér lading krijgen, niet minder.

Spirituele arrogantie

Je spirituele practice kan zelfs een rechtvaardiging worden om níet te veranderen. Je kunt zeggen: ‘Ja, ik ga toch iedere week naar de kerk, de moskee, de dojo, de tempel; ik mediteer toch een uur per dag, ik doe mijn oefeningen, ik zit op Taotraining, ik doe mijn online-cursussen… is dat niet genoeg?’ Nee, dat is niet genoeg. Die houding noemen we spirituele arrogantie. Natuurlijk is het geweldig dat je een spiritueel pad loopt, daar is geen twijfel over mogelijk, maar wanneer je het scheidt van het dagelijks leven, loop je het risico dat je practice niet verder reikt dan de conceptuele werkelijkheid. Dat wil zeggen: you don’t walk your talk, ofwel, in ouderwets Nederlands: je bouwt luchtkastelen.

Bescheidenheid is een groot goed

Je ziet deze spirituele arrogantie ook veel terug bij leraren die vanuit een soort popster-status zichzelf belangrijker maken dan ieder ander en hun autoriteit met name gebruiken om oud gedrag voort te zetten. Dat oude gedrag kan het najagen van rijkdom en macht zijn, of het najagen van seks – eindelijk krijg ik wat ik wil! Maar daaronder zit nog steeds het innerlijk kind dat zijn of haar trauma’s niet verwerkt heeft en nog steeds handelt vanuit angst en pijnvermijden. Infantiele strategieën en dwangneurotisch gedrag kunnen door een zogenaamde spirituele persoonlijkheid juist versterkt worden. Iedere leraar of lerares moet op deze valkuil bedacht zijn, maar eigenlijk geldt dit voor iedereen die een spiritueel pad loopt.

De Lachende Boeddha

Eén van de legendarische wijzen uit Azië is de Lachende Boeddha: de dikbuikige, goedlachse boeddha met de knapzak; kerngezond, vol energie en levenslust. Reizend door de uitgestrekte valleien en majestueuze bergen van het oude China trok hij van dorp tot dorp. De legende zegt dat hij overal waar hij kwam vreugde, gezondheid en genezing bracht – en niet alleen bij mensen. Hij communiceerde ook met dieren en planten, met het kabbelende beekje, met de wind, met het vuur. Daarom worden er altijd vogeltjes, hertjes, bloemen en andere elementen uit de natuur om hem heen afgebeeld. Deze taoïstische, onsterfelijke meester resoneerde met een bijzondere frequentie, die alles om hem heen aanraakte. Niet alleen mensen waren graag in zijn buurt, maar alles in de natuur reageerde op hem. Bomen bogen zich naar hem over en gingen meer fruit dragen, bloemen gingen meer geuren, kinderen speelden aan zijn voeten, vlinders landden op zijn lichaam. Als vanzelf ging alles om hem heen meer leven.

Hoe test je je spirituele vorderingen?

De resonantie van een ware onsterfelijke heeft een heilzame uitwerking op de omgeving. De omgeving resoneert met de trilling van de Lachende Boeddha, ze reageert erop. Dít is hoe je werkelijk je spirituele vorderingen kunt testen: kijk naar je omgeving! Hoe reageert je omgeving op jou?

Kijk om je heen en zie hoeveel harmonie, vreugde en vrede er om je heen is. Kijk dichtbij: in je relatie, je gezin, de relatie met je kinderen, je ouders, je broers en zussen, je collega’s. Hoe ga je met ze om? Hoe reageren ze op je? Kijk naar je werk. Met hoeveel plezier en tevredenheid doe je je werk? Hoe reageren de kassajuffrouw en de buschauffeur op je, je hond of kat, of die van de buren? Kijk naar hoe je huis en je tuin eruitzien. Hoeveel rommel heb je nog in de schuur, kelder of op zolder liggen? Kijk naar je lichaam, hoe ga je daarmee om? Wat stop je erin, wat komt eruit? Hoe beweeg je, hoe ga je met je seksualiteit om? Hoe reageert de natuur om je heen? Hoe staan je planten erbij?

De magie van het dagelijks leven

Alles wat je tegenkomt in het dagelijks leven reflecteert je practice. Als je vindt dat je training perfect gaat, maar je blijft in je leven dezelfde conflicten, problemen of patronen tegenkomen, dan klopt er iets niet. Eén ding is om te pretenderen dat je niet boos bent. Een ander ding is om werkelijk je boosheid te transformeren. Eén ding is om te pretenderen dat je altijd ontspannen bent, een ander ding is om werkelijk je stress en angst onder ogen te zien en daar echt iets aan te doen. Wanneer je een spiritueel pad loopt en je echt het werk doet, dan zal op den duur je trilling harmonischer worden. Dit zie je terug in je omgeving, in je contact met andere mensen, in hoe je je voelt en gedraagt in het dagelijks leven. De dag dat een kind spontaan naar je lacht of dat een vlinder op je hoofd landt zul je ineens beseffen: het werkt.

Deel dit:

Leuk artikel? Je kunt op de hoogte blijven van nieuwe publicaties door je op onze nieuwsbrief in te schrijven. We sturen spraarzaam berichten en je kunt op elk moment weer uitschrijven. Je vind de aanmelding onderaan deze pagina.

Blijf op de hoogte

Taotraining

Sloterweg 1257

1066CJ . Amsterdam

KvK: 68860218

BTWno: NL857621476B01

CONTACT