Wat je beschrijft is een typische Parelbewustzijn ervaring. Opeens is er iets in je waar vanuit je met een bijna onbegrijpelijke rust kijkt naar een situatie die je normaliter als erg dramatisch zou ervaren. En ja, dat is zeker een aspect van 'wakker zijn' zoals wij dit in de training verwoorden. Echter: het spanningsveld tussen 'wakker worden' en 'weer in slaap vallen' is complexer dan dit. Het is een voortdurend proces. Strikt gesproken is alleen een gerealiseerde, dus iemand die de 7e inwijding heeft eigen gemaakt, helemaal wakker. Wij zijn bezig met de Eerste inwijding, en een klein beetje met de Tweede, dus we moeten ervan uitgaan dat er nog heel wat werk te verzetten is. Dat werk bestaat uit een wonderlijke spel tussen wakker worden, niet opmerken dat je weer in slaap gevallen bent, weer wakker worden, niet opmerken dat je weer in slaap gevallen bent, etc. Door de training krijg je stapje voor stapje grip op dat spel.
Er is altijd interactie gaande tussen het Innerlijk Landschap en het Uiterlijk Landschap. Het heen en weer bewegen tussen het Innerlijk en Uiterlijk Landschap doen we met behulp van de I-kracht. De I-kracht zou je kunnen omschrijven als een Drie-eenheid van stilte, verbinding en vitaliteit. Stilte is niet de afwezigheid van geluid, maar dat wat tussen de geluiden zit. Wanneer je de I-kracht traint train je het vermogen om dat wat tussen de geluiden zit te horen. Je wordt gevoeliger voor de subtiele geluiden die zich in die ruimte bevinden. Het maken van denkbeeldige elfen-oortjes, waarbij je de lijn van beide mondhoeken naar de toppen van de oren doortrekt, draagt hieraan bij.
Bij de Droomtraining maken we een slaapritme eigen waarbij we werken met wakker zijn, 'helder zijn', midden in de nacht en slapen, 'voeding tot je nemen' midden op de dag. Dit is een heel natuurlijk slaapritme en heeft onder meer als functie om slaapschuld in te lossen of te voorkomen. De gedachte hierachter is dat slaapschuld heel schadelijk is voor de gezondheid en het goed functioneren van de organen. Ook het vermogen om lucide te worden en te kunnen werken met de Shen wordt door slaapschuld verstoord. Dit schema staat los van de orgaanklok. De orgaanklok wordt er dus niet door verstoord.
Venten is een wat wonderlijk woord dat gebruikt wordt bij het schoonmaken van het Innerlijk Landschap. Zoals we inmiddels weten is dat geen gemanifesteerd lichaam, maar een energetisch wonder van complexheid en schoonheid. Net zoals je in je gemanifesteerde lichaam residu hebt van eten, drinken en ademen (ontlasting, plassen, uitademen, transpireren), zo is een vergelijkbaar iets gaande in je Jing, Chi en Shen-lichamen. De interactie met de werkelijkheid laat gif-/afvalstoffen ontstaan. Die wil je graag loslaten en dat faciliteer je met venten. Op Jing-niveau kun je een soort van lichaamsgewaarwording krijgen als je cloudy energy tegenkomt. Het is een beetje een trage, soms koude, wat onaangenaam prikkende sensatie. Op Chi-niveau kunnen helderziende mensen het goed waarnemen als een wat donkere energie. Ze zien een wat grijze tot donkerbruine/rode kleur op plekken die eigenlijk helder zouden moeten zijn. Het is niet altijd mogelijk om de cloudy energy op Chi-niveau af te voeren met venten, maar soms wel. Op Shen-nivo werkt venten eigenlijk niet.
Bij de taoïstische manier van trainen worden strenge aanwijzingen liever vermeden. Voor je het weet wordt het allemaal te dogmatisch. Met andere woorden: je zoekt naar eigenheid en een individuele toepassing van de oefeningen. Als het voor jou goed voelt is in bed oefenen zeker een mogelijkheid die je kunt onderzoeken. Doorgaans doen we de Droomtraining op een wat dikkere mat dan een yogamat, waarna je weer in bed gaat liggen.
Dat is niet precies te zeggen, omdat het voor iedereen anders is. Het gaat erom dat je drie keer een serie van negen rustige ademhalingen doet, terwijl je de grote tenen vasthoudt. Omdat de een iets sneller in en uit ademt dan de ander, krijg je dus kleine verschillen. De rustpauzes tussen de 9 ademhalingen in maak je ongeveer even lang als dat duurde. Het gaat erom dat je een ontspannen ritme vindt.
De liezen worden ook wel de Qua's genoemd. Dit kun je vertalen als poorten. Dit kun je enerzijds fysiek duiden: door de liezen loopt een complex aantal verbindingen naast en door elkaar: zenuwbanen, aders en slagaders, pees- en bindweefselaanhechtingen en lymfekanalen. Als je verklevingen of blokkades krijgt in dit gebied kunnen er liesproblemen ontstaan. Dat op zich is al voldoende reden om de liezen gezond te krijgen en te houden. De oefeningen waarbij we de liezen warm wrijven en zo zacht en ontspannen mogelijk maken, dragen hieraan bij. Daarnaast lopen er ook belangrijke meridianen door het liesgebied. Cloudy energy in de liezen veroorzaakt een minder soepele stroom van levensenergie door deze meridianen. Zachte liezen openen ook de meridianen en helpen deze poorten van levensenergie open te krijgen en te houden.
Ons bewustzijn is buitengewoon complex. Mensen maken gebruik van allerlei perceptie-trucs om er iets hanteerbaars van te maken. De ongrijpbaarheid zit 'm vooral in de ijlere lagen van ons bewustzijn, waar tijd en ruimte gaan schuiven. Als tijd en ruimte oplossen, zie er dan nog maar eens in terecht te komen. Iedereen snapt natuurlijk dat dat onmogelijk is. Toch kan ons bewustzijn het wel. Meditatie is een poging om er bij in de buurt te komen. Dat maakt meditatie ook zo fundamenteel in welke practise ter wereld dan ook. De "Moeder van alle meditaties" is de I-kracht. En die zet je allereerst aan met het begrip "zachte ogen". Dan zit je al op het goede spoor. Door vervolgens vaak te gaan "oversteken" tussen de verschillende polariteiten die we in ons leven, in de werkelijkheid in en om ons heen, kunnen waarnemen, kan het niet anders, of je raakt de abstractie van de gouden draad even aan. Dat switchen van de ene polariteit naar de ander, dat ondeelbare moment van oversteken, een abstractie dus, dat is het aanraken van de gouden draad.
Het gebruik van het begrip 'seksuele kungfu' is vrij gebruikelijk in China. In zekere zin is het dus uit gewoonte. Nu klopt de term eigenlijk niet helemaal, omdat kungfu uit het boeddhisme komt en niet uit het taoïsme. De algemene verzamelnaam voor de taoïstische krijgskunsten is niet Kung Fu maar Wu Shu. Die term is echter geheel onbekend in het westen. De term 'seksuele chi kung' zou ook niet slecht zijn om te gebruiken, maar is ook niet correct. De seksuele technieken kennen immers behalve Chi ook Jing en Shen aspecten. Dan zou je dus moeten spreken over 'seksuele Jing, Chi en Shen Kung'. Dat bekt ook niet lekker. Zelf prefereer ik de in mijn optiek meest correcte naam Transformatieseksualiteit.
De I-kracht is het 'dirigeerstokje van de dirigent'. Met dat stokje kun je verschillende partituren spelen. Als je in I bent kun je een Innerlijke Glimlach meditatie gaan doen. Je kunt een Innerlijke Glimlach zien als een reis door verschillende delen van je lichaam. Je kunt eindeloos veel verschillende Innerlijke Glimlach meditaties creëren. Om te beginnen is het verstandig om een paar specifieke Innerlijke Glimlach meditaties te beoefenen, die hun waarde al 1000-en jaren bewezen hebben: de voorste lijn, de middelste lijn en de achterste lijn. Die oefeningen kun je downloaden van de site.
Met de I-kracht kun je ook meditaties buiten het lichaam doen. Dan spreek je eerder over een kosmische glimlach. Je kunt bijvoorbeeld contact maken met de Maan of met de planeet Jupiter. Ook hiervoor gebruik je de I-kracht. De I-kracht is voorwaarde om een Innerlijke Glimlach meditatie te kunnen doen. Je activeert de I-kracht door de Shen, Chi en Jing met elkaar te verbinden. Als die verbinding tot stand gekomen is, ben je in I.