Bij het inhalen van slaapschuld werken we met een slaapritme waarbij je 's nachts even wakker bent en overdag even slaapt. Het 's nachts wakker zijn geeft helderheid, het overdag slapen geeft voeding. Door deze balans in je leven in te bouwen krijg je een schema dat heel effectief is bij het inhalen van slaapschuld. Als het niet lukt om overdag te slapen, dus energetische voeding op te bouwen, wees dan terughoudend met het wakker zijn tussen 03.00 en 04.00 uur 's nachts. Zoek een verstandige balans.
Als je na je middagdutje een dergelijk resultaat hebt, is het verstandig om meteen erna De Schildpad te doen, maar niet langer dan 5 minuten. Je schiet in deze gevallen wat te diep het Innerlijk Landschap in. Dat is gebrek aan Zwarte Zuil training. De basis-technieken van de Innerlijke Glimlach (voorste lijn, middelste lijn en achterste lijn) zijn bedoeld om dit effect op termijn te verbeteren. Die meditaties zijn een belangrijk onderdeel van de training en maken met name de Zwarte Zuil training veilig en krachtig. Op termijn zullen deze symptomen verdwijnen.
Het woord 'Tantien' kun je vertalen als 'elixerveld'. Het is een plek waar onderdelen van de Interne Alchemie beoefend worden. Het is geen fysieke plek, maar een plek in het Innerlijk Landschap. Tegelijkertijd is er zeker een fysieke verbinding en dat is de buikholte. Er zijn in totaal drie Tantiens. De fysieke verbindingen zijn de drie verschillende lichaamsholtes: buikholte, borstkas en schedelholte. De Tantiens zijn niet hetzelfde als de chakra's uit de Indiase mysteriescholen. Feitelijk heeft alleen de middelste Tantien een connectie met de chakra's. Deze connectie wordt in bepaalde modules van de training helder uiteengezet.
Wat je beschrijft is een typische Parelbewustzijn ervaring. Opeens is er iets in je waar vanuit je met een bijna onbegrijpelijke rust kijkt naar een situatie die je normaliter als erg dramatisch zou ervaren. En ja, dat is zeker een aspect van 'wakker zijn' zoals wij dit in de training verwoorden. Echter: het spanningsveld tussen 'wakker worden' en 'weer in slaap vallen' is complexer dan dit. Het is een voortdurend proces. Strikt gesproken is alleen een gerealiseerde, dus iemand die de 7e inwijding heeft eigen gemaakt, helemaal wakker. Wij zijn bezig met de Eerste inwijding, en een klein beetje met de Tweede, dus we moeten ervan uitgaan dat er nog heel wat werk te verzetten is. Dat werk bestaat uit een wonderlijke spel tussen wakker worden, niet opmerken dat je weer in slaap gevallen bent, weer wakker worden, niet opmerken dat je weer in slaap gevallen bent, etc. Door de training krijg je stapje voor stapje grip op dat spel.
Bij het werken met kinderen met je altijd een beetje voorzichtig zijn met overdracht in de vorm van lesgeven. Dat is altijd een onverstandige keuze. het is veel beter om overdracht te laten ontstaan door het zelf voor te leven. Kinderen zijn buitengewoon goed in het oppikken en overnemen van trilling van de ouders. Als je zelf regelmatig een warme buik ervaart en beslissingen leert nemen met behulp van de buikhersenen, zullen je kinderen dat op de juiste manier oppikken. De 'feeling learning-methode' heet dit in overdrachtstermen. Dit is in Azië een heel geaccepteerde manier van overdracht. In onze cultuur is dit helaas in onbruik geraakt.
Bij de Droomtraining maken we een slaapritme eigen waarbij we werken met wakker zijn, 'helder zijn', midden in de nacht en slapen, 'voeding tot je nemen' midden op de dag. Dit is een heel natuurlijk slaapritme en heeft onder meer als functie om slaapschuld in te lossen of te voorkomen. De gedachte hierachter is dat slaapschuld heel schadelijk is voor de gezondheid en het goed functioneren van de organen. Ook het vermogen om lucide te worden en te kunnen werken met de Shen wordt door slaapschuld verstoord. Dit schema staat los van de orgaanklok. De orgaanklok wordt er dus niet door verstoord.
Bij de taoïstische manier van trainen worden strenge aanwijzingen liever vermeden. Voor je het weet wordt het allemaal te dogmatisch. Met andere woorden: je zoekt naar eigenheid en een individuele toepassing van de oefeningen. Als het voor jou goed voelt is in bed oefenen zeker een mogelijkheid die je kunt onderzoeken. Doorgaans doen we de Droomtraining op een wat dikkere mat dan een yogamat, waarna je weer in bed gaat liggen.
Dat is niet precies te zeggen, omdat het voor iedereen anders is. Het gaat erom dat je drie keer een serie van negen rustige ademhalingen doet, terwijl je de grote tenen vasthoudt. Omdat de een iets sneller in en uit ademt dan de ander, krijg je dus kleine verschillen. De rustpauzes tussen de 9 ademhalingen in maak je ongeveer even lang als dat duurde. Het gaat erom dat je een ontspannen ritme vindt.
Er is altijd interactie gaande tussen het Innerlijk Landschap en het Uiterlijk Landschap. Het heen en weer bewegen tussen het Innerlijk en Uiterlijk Landschap doen we met behulp van de I-kracht. De I-kracht zou je kunnen omschrijven als een Drie-eenheid van stilte, verbinding en vitaliteit. Stilte is niet de afwezigheid van geluid, maar dat wat tussen de geluiden zit. Wanneer je de I-kracht traint train je het vermogen om dat wat tussen de geluiden zit te horen. Je wordt gevoeliger voor de subtiele geluiden die zich in die ruimte bevinden. Het maken van denkbeeldige elfen-oortjes, waarbij je de lijn van beide mondhoeken naar de toppen van de oren doortrekt, draagt hieraan bij.
Ons bewustzijn is buitengewoon complex. Mensen maken gebruik van allerlei perceptie-trucs om er iets hanteerbaars van te maken. De ongrijpbaarheid zit 'm vooral in de ijlere lagen van ons bewustzijn, waar tijd en ruimte gaan schuiven. Als tijd en ruimte oplossen, zie er dan nog maar eens in terecht te komen. Iedereen snapt natuurlijk dat dat onmogelijk is. Toch kan ons bewustzijn het wel. Meditatie is een poging om er bij in de buurt te komen. Dat maakt meditatie ook zo fundamenteel in welke practise ter wereld dan ook. De "Moeder van alle meditaties" is de I-kracht. En die zet je allereerst aan met het begrip "zachte ogen". Dan zit je al op het goede spoor. Door vervolgens vaak te gaan "oversteken" tussen de verschillende polariteiten die we in ons leven, in de werkelijkheid in en om ons heen, kunnen waarnemen, kan het niet anders, of je raakt de abstractie van de gouden draad even aan. Dat switchen van de ene polariteit naar de ander, dat ondeelbare moment van oversteken, een abstractie dus, dat is het aanraken van de gouden draad.